Sursa foto:TVR Moldova Vizualizari:
Agricultorii din Republica Moldova se plâng că din cauza scumpirii motorinei nu vor avea suficienţi bani pentru a-şi lucra pământurile
Agricultorii din Republica Moldova se plâng că din cauza scumpirii motorinei nu vor avea suficienţi bani pentru a-şi lucra pământurile, mai ales că preţul îngrăşămintelor a crescut. Antreprenorii spun că au luat-o razna chiar şi preţurile angro la carburanţi. Fermierii au abordat aceste probleme în cadrul unor dezbateri la care au participat reprezentanţi ai Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică şi experţi economici.
Agricultorii au făcut calculele pentru lucrările de primăvară şi spun că nu îşi prea dau seama cum se vor descurca din cauza preţurilor mari la motorină.
MIRZENCO VASILE, director, Federaţia Naţională a Fermierilor: Sezonul a şi început, noi trebuie să nivelăm arăturile de toamnă, trebuie să administrăm îngrăşăminte la semănăturile de toamnă dar cu aşa preţuri la motorină, este mai mult decât un stres, o durere pentru noi. Dacă pentru un hectar de teren agricol este necesar în jur la 100 de litri de motorină pentru a efectua toate lucrările. Mai vin îngrăşămintele cu preţuri triple decât cele care au fost. În situaţia când semănăturile nu arată tocmai bine anul ăsta, fiindcă am semănat în secetă, în pământ uscat”.
Din componenţa Federaţiei Naţionale a Fermierilor fac parte 7 mii de agricultori. Cei mai afectaţi sunt micii antreprenori. Fermierii spun că îşi vor putea continua activitatea doar dacă vor fi sprijiniţi.
MIRZENCO VASILE, director, Federaţia Naţională a Fermierilor: Nu fără suportul autorităţilor şi chiar a societăţii în ansamblu, ori de câte ori am posibilitatea mă adresez, oameni buni consumaţi produsele noastre. Noi recunoaştem că este o situaţie foarte dificilă şi pentru autorităţi dar e vorba de securitatea alimentară a statului”.
Experţii economici propun câteva soluţii...salvatoare, în opinia lor.
VEACESLAV IONIŢĂ, expert economic: Evident, factorul de baza este contextul internaţional, nu negăm. Agricultorii trebuie protejaţi de acest monopol real care există, legislaţia trebuie modificată, intermedierea speculativă trebuie anulată iar până se va face ordine pe piaţă preţul angro trebuie să fie mai departe reglementat”.
Guvernul a promis că va veni cu o serie de măsuri prin care va compensa o parte dintre cheltuieli. Între timp, reprezentanţii Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică spun că preţurile sunt dictate de cotaţiile internaţionale. Potrivit acestora, aproximativ 35 de procente din cantitatea carburanţilor importaţi este blocată. Plus la asta au crescut şi costurile de transport. Cererea sporită, alimentată de panica apărută în rândul consumatorilor, ar fi influenţat şi mai mult preţul mediu la carburanţi.
ANDREI ADAM , şef, Departamentului Licenţiere, Monitorizare şi Control, ANRE: „Cel mai important lucru asupra căruia este focusat ANRE şi autorităţile publice este de fapt acoperirea consumului de carburanţi în ţara noastră.Consumul este acoperit de intrarile pe care le avem, noi nu avem acum posibilitate să ne facem stocurii. Situaţia foarte complicată a dus la suprasolicitarea rafinăriilor din zonă şi oricare suprasolicitare înseamnă deficit şi înseamnă creştere de preţ”.
De la începutul anului, preţul la motorină a crescut cu peste 9 lei. Mâine, un litru de motorină se va scumpi din nou. Preţul va creşte cu 28 de bani până la 26 de lei şi 91 de bani. Din totalul volumului de combustibil, motorina este utilizată în proporţie de 70 la sută.
MIRZENCO VASILE, director, Federaţia Naţională a Fermierilor: Sezonul a şi început, noi trebuie să nivelăm arăturile de toamnă, trebuie să administrăm îngrăşăminte la semănăturile de toamnă dar cu aşa preţuri la motorină, este mai mult decât un stres, o durere pentru noi. Dacă pentru un hectar de teren agricol este necesar în jur la 100 de litri de motorină pentru a efectua toate lucrările. Mai vin îngrăşămintele cu preţuri triple decât cele care au fost. În situaţia când semănăturile nu arată tocmai bine anul ăsta, fiindcă am semănat în secetă, în pământ uscat”.
Din componenţa Federaţiei Naţionale a Fermierilor fac parte 7 mii de agricultori. Cei mai afectaţi sunt micii antreprenori. Fermierii spun că îşi vor putea continua activitatea doar dacă vor fi sprijiniţi.
MIRZENCO VASILE, director, Federaţia Naţională a Fermierilor: Nu fără suportul autorităţilor şi chiar a societăţii în ansamblu, ori de câte ori am posibilitatea mă adresez, oameni buni consumaţi produsele noastre. Noi recunoaştem că este o situaţie foarte dificilă şi pentru autorităţi dar e vorba de securitatea alimentară a statului”.
Experţii economici propun câteva soluţii...salvatoare, în opinia lor.
VEACESLAV IONIŢĂ, expert economic: Evident, factorul de baza este contextul internaţional, nu negăm. Agricultorii trebuie protejaţi de acest monopol real care există, legislaţia trebuie modificată, intermedierea speculativă trebuie anulată iar până se va face ordine pe piaţă preţul angro trebuie să fie mai departe reglementat”.
Guvernul a promis că va veni cu o serie de măsuri prin care va compensa o parte dintre cheltuieli. Între timp, reprezentanţii Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică spun că preţurile sunt dictate de cotaţiile internaţionale. Potrivit acestora, aproximativ 35 de procente din cantitatea carburanţilor importaţi este blocată. Plus la asta au crescut şi costurile de transport. Cererea sporită, alimentată de panica apărută în rândul consumatorilor, ar fi influenţat şi mai mult preţul mediu la carburanţi.
ANDREI ADAM , şef, Departamentului Licenţiere, Monitorizare şi Control, ANRE: „Cel mai important lucru asupra căruia este focusat ANRE şi autorităţile publice este de fapt acoperirea consumului de carburanţi în ţara noastră.Consumul este acoperit de intrarile pe care le avem, noi nu avem acum posibilitate să ne facem stocurii. Situaţia foarte complicată a dus la suprasolicitarea rafinăriilor din zonă şi oricare suprasolicitare înseamnă deficit şi înseamnă creştere de preţ”.
De la începutul anului, preţul la motorină a crescut cu peste 9 lei. Mâine, un litru de motorină se va scumpi din nou. Preţul va creşte cu 28 de bani până la 26 de lei şi 91 de bani. Din totalul volumului de combustibil, motorina este utilizată în proporţie de 70 la sută.